Pogrzeb krok po kroku
W trudnych chwilach, jaką z pewnością jest śmierć bliskiej osoby, trudno nam skupić myśli i zająć się formalnościami związanymi z ceremonią pogrzebową. Z tego względu przygotowaliśmy dla Państwa krótki schemat, jak zorganizować pogrzeb krok po kroku. Dzięki tym wskazówkom będą mogli Państwo szybko przystąpić do organizacji formalności pogrzebowych.
Zgłoszenie zgonu
W przypadku śmierci w domu należy wezwać lekarza, który stwierdzi zgon i wystawi kartę zgonu. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia formalności pogrzebowych i wystawienia aktu zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego. Należy zadzwonić pod numer 999 lub 112 i od razu poinformować, że bliska osoba nie żyje.
Kartę zgonu wystawia najczęściej lekarz POZ (rodzinny), a poza godzinami pracy ośrodka zdrowia – lekarz pogotowia ratunkowego. W przypadku śmierci w szpitalu lub hospicjum dokument wystawia lekarz prowadzący. Można ją odebrać w sekretariacie szpitala. Warto także zwrócić uwagę na to, czy lekarz wystawił kartę zgonu, czy jedynie kartę informacyjną, na podstawie której może być wystawiona karta zgonu.
Kontakt z zakładem pogrzebowym
Po uzyskaniu karty zgonu należy skontaktować się z zakładem pogrzebowym (tel. 500 073 188). Jego pracownicy przewiozą zmarłego do chłodni. Udając się do zakładu pogrzebowego, należy mieć ze sobą odpowiednie dokumenty:
- kartę zgonu,
- dowód osobisty,
- legitymację ZUS osoby zmarłej (rencista, emeryt) bądź ostatni odcinek renty lub emerytury,
- zaświadczenie z zakładu pracy, jeśli osoba zmarła była zatrudniona na etat.
Wyrobienie aktu zgonu
Wyrobienie aktu zgonu odbywa się w Urzędzie Stanu Cywilnego. Aby go otrzymać, należy wystąpić z wnioskiem o wystawienie aktu zgonu. Do uzyskania aktu zgonu niezbędne są następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek o odpis aktu zgonu, w którym należy określić sposób otrzymania odpisu: odbiór osobisty, wysyłka pocztą czy na pocztę elektroniczną w ePUAP,
- karta zgonu wystawiona przez lekarza,
- dowód osobisty zmarłego,
- dowód osobisty osoby zajmującej się formalnościami pogrzebowymi.
Jeżeli załatwieniem formalności związanych z pogrzebem ma się zająć zakład pogrzebowy, osoba organizująca pochówek musi podpisać odpowiednie pełnomocnictwo.
Pierwszy odpis aktu zgonu jest bezpłatny. Za każdy następny trzeba uiścić opłatę skarbową: 22 zł w przypadku odpisu skróconego i 33 zł w przypadku odpisu zupełnego. Aby uzyskać dokument, należy przedstawić potwierdzenie wniesionej opłaty.
Ustalenie szczegółów dotyczących pochówku
Po uzyskaniu aktu zgonu możliwe jest ustalenie wszelkich szczegółów dotyczących pochówku w zakładzie pogrzebowym: wyboru trumny lub urny, symboli religijnych, szarf, wieńców oraz innych dekoracji, które powinny pojawić się w kościele lub domu pogrzebowym, a także przygotowania ciała zmarłego do pochówku.
Jeśli z różnych przyczyn nie są w stanie Państwo dopilnować formalności związanych z organizacją pogrzebu, możemy zająć się nimi za Państwa. W każdej sytuacji oferujemy profesjonalne usługi pogrzebowe oraz wsparcie w trudnych chwilach. Prosimy o kontakt, a zajmiemy się wszystkim za Państwa.
Zadzwoń Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.